Kierrätysjärjestelmä

         

Kierrätysjärjestelmän rungon muodostavat vastaanotto, rekisteristä poisto, esikäsittely ja murskaus.

Vastaanottopisteessä auton asiapaperit sekä rekisteröinti- ja tunnistetiedot tarkastetaan. Vain auton omistajalla on oikeus romuttaa ajoneuvo. Mikäli auton vie romutettavaksi muu kuin omistaja, hänellä on oltava valtakirja auton omistajalta.
Valtakirjamalli

Ajoneuvo tarkastetaan myös puuttuvien/ylimääräisten materiaalien ja esineiden osalta.

Rekisteristä poiston yhteydessä omistajalle annetaan romutustodistus. Tietojärjestelmästä lähtee tieto vakuutusyhtiölle vakuutuksen katkaisemista varten sekä Liikenteen turvallisuusvirasto Trafiin verojen päättämistä varten. Kun auto on poistettu rekisteristä se on siirtynyt kierrätysjärjestelmään, eikä sitä voi enää uudelleenrekisteröidä.

Auton romutuspoisto onnistuu myös käymällä auton asiakirjojen kanssa A-katsastuksen tai K1- Katsastajien katsastusasemalla. Katsastusasemalla täytetään auton romutuspoistoon tarvittavat paperit. Autoromu noudetaan ja kuljetetaan viralliseen esikäsittelypisteeseen. Noudon veloitus vaihtelee paikkakuntakohtaisesti, riippuen myös etäisyydestä. Ajoneuvon viimeinen omistaja saa romutustodistuksen postitse. Tällöin myös kuluttajan vastuu ajoneuvosta päättyy.

Esikäsittelyssä romuauto kuivataan, eli siitä poistetaan nesteet. Lisäksi autosta poistetaan mm. renkaat, akku ja katalysaattori. Räjähdysvaaralliset osat kuten turvatyynyt poistetaan tai tehdään muulla tavoin vaarattomiksi.

Murskaamossa ajoneuvot murskataan kolmeen eri jakeeseen:
  • magneettinen teräs, terästeollisuuden raaka-aine
  • NFR (Non-Ferrous Residue); eri metalleja, jatkojalostetaan metalliteollisuuden raaka-aineeksi.
  • kevytjae; osa hyödynnetään energiana ja hyödyntämiskelvoton jäte loppusijoitetaan kaatopaikalle.

Romuauton kierrätysjärjestelmä